Sistem tulisan dalam masyarakat Melayu telah lama wujud, iaitu bermula dari wujudnya konteks hubungan masyarakat Melayu dengan masyarakat antarabangsa. Sebahagian rumpun Melayu di Nusantara mempunyai sistem tulisan mereka sendiri, antaranya seperti huruf rencong yang digunakan oleh masyarakat Melayu Acheh. Selain dari itu, masyarakat Melayu Bugis di Sulawesi, masyarakat Melayu Jawa dengan sistem tulisan kiwi dan winggi dan masyarakat-masyarakat lain lagi yang mempunyai sistem tulisan mereka sendiri (Ahmad Farid Abdul Jalal, 2005). Penemuan batu bersurat zaman Sriwijaya seperti Batu Bersurat Kedukan Bukit (683 M.), Kota Kapur (686 M.) dan Talang Tuwo (684 M.) yang ditulis pada abad ketujuh Masihi dalam bahasa Melayu Kuno jelas menunjukkan kepada kita bahawa masyarakat Melayu pada ketika itu sudah mempunyai sistem tulisan yang tersendiri (Muhd. Bukhari Lubis, 2006:1). Namun sekitar abad ketiga belas Masihi, Islam mula bertapak dan tersebar luas di Alam Melayu. Kedatangan Islam ke alam i
الزواج هو فطرة في حياة الإنسان. وهو عقد الذي يحل التفاعل بين الزوج والزوجة. عادة ، سيعقد حفل الاحتفال للعرائس. وكان المجلس عادة يمرح بحضور الأقارب والضيوف. وعلى كل حال ، هناك فرق بين حفل الزفاف في القرى والمدن. حفل الزفاف في القرية أمرح من المدن. وهذا لأنه ، حماسة التعاون والتساعد الذي يوجد لديهم يزال حتى اليوم \ يومنا هذا. لذلك نجد أهل القرى أن تأتوا لمساعدة العائلة العارسة مقارنة بحفل الزفاف في المدن. إن السكان يساعدونها من الأول حتى انتهاء الحفل \ إلى الأن ينتهى الحفل. . لمجتمع القرية ، كان حفل الزفاف لدى مجتمع القرية عادة في بيت العائلة العروس. ينظف أهل الأسرة على ساحة المنزل. ثم يقوموا خيمات من المخيمات الجاهزة في ساحة المنزل ليكون مطعام للضيوف. إن الضيوف سيخدم على المائدة المتنوعة مثل الدجاج واللحوم والفواكه. إن حفل الزفاف غالبا له مائدة خاصة للضيوف التى تسمى ب " ناسي مييق".لازما هذا الطعام قد جهزتها عائلة العروس بمساعدة من الاقارب والقرويين. ويختلف على مجتمع المدن، لا يمكن النظر هذه الحالة فيها. حماسة التساعد التي نرى لازما في القرية أن يخلوا
ISLAMIC DART Ini merupakan dari salah satu model BBM yang telah saya hasilkan untuk tugasan individu bagi subjek GGGE 2153 Teknologi Pendidikan. Model ini dinamakan Islamic Dart . Cara mengendalikan permainan Islamic Dart : 1) Bahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan. setiap kumpulan diminta menghantar seorang wakil bagi membaling dart. 2) Setelah pelajar mendapat nilai markah dari balingan dart tadi, pelajar akan diajukan soalan. 3) Soalan merangkumi 3 bahagian iaitu, akhlak, akidah & syariah. pelajar diminta memilih soalan dari 3 bahagian soalan tadi. 4) Sekiranya pelajar berjaya menjawab dengan tepat, pelajar tersebut akan mendapat markah berdasarkan nilai balingan tadi. 5) Namun sekiranya pelajar gagal menjawab soalan dengan tepat, markah tidak akan dikira. SELAMAT MENCUBA GURU BERINOVASI PENCETUS IDEA BERKUALITI
a.mad bg diskaun kt nad ea..bleh tmph x??
BalasPadamblh3..anok bghanok xkiro blah mano...
BalasPadam